Home » » Indonesia tak sedar diri !

Indonesia tak sedar diri !


Aku ni kadang2 anti Indonesia tapi aku selalu tengok apa situasi di Indonesia.Benda pertama aku nak komen Indon ni adalah eja Malaysia pun tak betul jadi disini sudah nampak kebodohan Indon.Mereka tidak mempunyai wang untuk pembelajaran.Kadang-kadang mereka bersekolah hanya berumur 12 tahun sahaja.Selepas itu mereka berhenti sekolah

Mereka mengatakan kita meniru cara pemakanan mereka.Adakah salah kita meniru cara pemakanan mereka?? Jika disana tidak adakah 'Chiken Chop','Fish and Chip' dan lain2.Kalau tak ada bermaksud mereka negara yang tidak tahu kemajuan dan jika ada ini bermaksud mereka juga meniru gaya pemakanan barat.

Mereka mengatakan bendera kita sama dengan Amerika.Ya memang benar negara kita seakan-akan sama dengan Amerika.Mengapa? Pada zaman Malaysia merdeka Amerika dilihat sebagai hero.Negara yang baik jadi ramailah pengaruh-pengaruhnya didunia.Mereka mengambil bendera Amerika dan meniru tetapi ia hanyalah bendera.

Bendera UMNO memang seakan-akan bendera Republik Indonesia.adakah ini bermaksud kita meniru mereka.UMNO ditubuhkan sebelum merdeka lagi jadi semasa itu Indonesia pun aku rasa mereka tak kenal lagi Indonesia tu sapa.

Mereka mengatakan kita meniru candi Prambanan dengan membuat Menara berkembar Petronas.Aku dalam hati agak tergelak-gelak kerana mengatakan kita meniru.Tahukah anda bahawa Menara berkembar Petronas ini terletak dikawasan Bukit Nenas.Jika diperhatikan.Bangunan ini diatasnya bagaikan......Dan Candi Prambanan ini tengok macam tak ada duit jer...Guna pun batu.Tak tahulah kalau mereka tak ada duit.


Spoiler for tak ad duit jer:


Mereka mengatakan Malaysia negara yang tidak beretika.Kalau tak beretika kenapa memberi permit kepada rakyat Indonesia untuk bekerja di Malaysia.Tapi sebaliknya ialah Indonesia :

1. Mereka datang ke Malaysia kerana di Indonesia tiada kerja.Merayu sana sini untuk duit.Dekat Indonesia kan negara miskin.Jadi mereka TAK SEDAR DIRI yang mereka hanya menumpang di negara kita sahaja.

2. Adakah beretika datang negara orang curi sana curi sini rompak rogol perr semua...Bawa lari lombok tu etika sangatkah.Tahukah anda bahawa Indonesia adalah antara negara paling banyak Korupsi ( rasuah ).

3. Mereka itu memang bangsa yang tidak akan maju kerana pemimpin2nya yang agak korup ( rasuah ) ini kerana mereka tidak pandai menggunakan duit dan hanya membantu orang yang kaya2 sahaja dan memangdang rendah orang miskin dan mereka ni agak sombong.



Lagi satu, Kalau nak boikot,boikot sekali duit Malaysia.Kalaulah mereka boikot duit Malaysia Indonesia kehilangan 60 billion setahun kerana kebanyakkan rakyatnya menghantar pulang duit ke Indonesia
.

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.